Met de vereniging Waalzinnig willen wij de ontwikkelingen betreffende de geplande Bypass in de Waal tussen Varik/Ophemert aan de ene zijde en Heesselt aan de andere zijde kritisch volgen.
Wij staan op het standpunt dat deze bypass er alleen mag komen als deze absoluut 100% noodzakelijk is voor de veiligheid van Nederland. Maar zolang er nog onduidelijkheid is over:
- Hoe Duitsland met zijn hoogwater gaat omspringen, als Duitsland net zoals nu al, land onder water zet om de waterstand in de Rijn te verlagen en andere waterstand verlagende ingrepen kiest hebben wij in Nederland geen hoger water meer te vrezen, alleen als Duitsland zijn dijken gaat verhogen (waarop nog niets wijst) dan kan mogelijk de waterstand bij Lobith kritische waarden gaan krijgen.
- Hoe de knelpunten stroomafwaarts opgelost moeten worden. Als er een bypass komt zorgt dit voor een verhoogde afvoer en er komen dus stroomafwaarts meer knelpunten. na Heesselt is het volgende knelpunt de brug van Zaltbommel en de bocht bij Haaften. Bij Haaften lijkt de daar geplande bypass al helemaal uit het programma geschrapt te zijn door de uitbreidingen bij het logistieke bedrijf van Uden.
- Of er ooit de in het Deltaplan rivieren genoemde afvoervolumes gaan komen (in 2100). Experts (zelfs topambtenaren van verkeer en waterstaat) verwachten dat Duitsland geen ingrepen gaat doen die de afvoer in Nederland veel gaat verhogen, veel steden liggen direct aan de Rijn en kunnen een hogere waterstand niet gebruiken.
Zolang dit allemaal onduidelijk is, is zelfs het plannen van een dergelijke bypass veel te vroeg!
Verder roept de politiek nu al over verwachtingen en kansen, bedreigingen ziet men niet. Hoe gaat het straks met de bereikbaarheid van Varik en Heesselt, hoeveel bruggen komen er straks over de bypass, waar komen die bruggen te liggen. Worden bedrijven die extra kosten maken hiervoor gecompenseerd? Allemaal vragen die niemand echt beantwoord.
Wat wij wel weten van andere, vergelijkbare projecten is dat de overheid zuinig is, dus als de overheid van mening is dat één brug voldoende is zullen er geen twee bruggen komen. Als de groene variant van de bypass goedkoper is zal voor deze variant gekozen worden, al kiezen de bewoners misschien wel voor de blauwe variant.
Wij zullen actief zijn zolang de overheid ons in het ongewisse laat en proberen er voor alle betrokkenen (zowel direct als indirect) het maximale uit te halen.
Marcel & Vera de Vree zegt
Goeie middag bestuur van waalzinnig , wij kunnen helaas vrijdag avond 10 januarie 2014 niet aanwezig zijn op de informatie avond maar willen wel graag lid worden van waalzinnig dus laat ons alstublieft weten hoe dat kunnen worden want het is in belang van ons allemaal hoe meer leden hoe beter
met vriendelijke groet Marcel & Vera de Vree
Ernest Cartigny zegt
Beste mensen,
Ik heb al separaat een e-mail naar jullie gestuurd maar daar nog geen reactie op ontvangen. Op deze site kunt u zich aanmelden voor de website:
http://www.cartigny-advies.nl/waalzinnig/aanmeldingsformulier/
Met vriendelijke groet,
Ernest
C.Clements zegt
IIk heb de avond bij gewoond. Toch denk ik dat jullie het verkeerd aanpakken. Ik heb in 1974 deel genomen aan het actiecommite voor de waalgemeente en wij hebben er toen bewust voor gekozen om de provincie er niet bij te betrekken want winnen doe je toch niet.
Zij hebben hun plan getrokken en daar breng je ze niet van af.Wij hebben er toen voor gekozen om de fractievoorzitters van de 2e kamer van de staten-generaal op de hoogte te brengen van de provincie met onze bezwaren met een afschrift naar de pers. Niet te veel uitwijden over irrelevante zaken maar met alternatieven komen. En die zijn er, dat heb ik vrijdagavond aangegeven.Ik vond het trouwens niet goed dat eventuele bruggen werden vergeleken met de brug bij zaltbommel. Als er bruggen over de by-pass komen dan zal men om de 20 meter een betonnen kolom plaatsen met beton platen er over,met een reeling.De bevolking er betrekken is goed maar levert alleen discussies op. Wees wijs, richt je op de laatst verantwoordelijke en dat is de 2e kamer.
Veel succes gewenst door Cor Clements Molenstraat 17 Varik
Ernest Cartigny zegt
Cor, Bedankt voor het meedenken. Wij zullen in een later stadium echt wel hoger in de politieke boom gaan klimmen maar op dit moment is de gemeente aan zet, daarna de provincie en als laatste de landelijke politiek. In deze volgorde moet je ze dan ook benaderen, als de bypass nog niet op de agenda in den Haag staat heeft het weinig nut mensen te bestoken, dan zijn die mensen jou informatie al weer vergeten als het relevant is. Bovendien moeten belanghebbenden hun stem al laten horen voordat de beslissing in den Haag genomen wordt, straks nadat de provincie een besluit heeft genomen (over een paar maanden) moeten belanghebbenden al van zich hebben laten horen. Betreffende de foto van de Waalbrug, het gaat om de lengte van de brug aan te geven, dat het geen tuibrug zal worden is denk ik voor iedereen wel duidelijk, maar het gaat niet om een eenvoudig brugje maar een brug waar het water met geweld doorheen zal stromen, kijk maar eens naar de sluis in de uiterwaarden bij Zennewijnen met hoeveel kracht het water daar vaak doorheen stroomt.