In de Staatscourant van 20 januari 2016 staat een “Voorpublicatie tot wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) in verband met de herziening van de Beleidslijn kust en enige andere wijzigingen”
Wij waren zeer verbaasd dat Varik en Heesselt een onderdeel waren van deze “enige andere wijzigingen” de tweede kamer had toch met de motie Smaling besloten dat alle opties open moesten blijven hoe kan het dan zijn dat de minister op het gebied een Barro wil leggen en de Barro op een alternatieve maatregel (in combinatie met andere maatregelen) wordt opgeheven?
Dien een zienswijze in! lees verder!!
De tekst betreffende de Hoogwatergeul Varik Heesselt:
Ad 3: Gebiedsreserveringen bij Heesselt en voor de Hoogwatergeul Varik-Heesselt
De gebiedsreservering voor de maatregel Dijkteruglegging Heesselt is komen te vervallen, omdat er een alternatieve maatregel voor in de plaats komt: de maatregel Hoogwatergeul Varik-Heesselt. Omdat de lange termijn taakstelling langs de Waal niet in zijn geheel met buitendijkse maatregelen gerealiseerd kan worden, blijft een maatregel in die regio noodzakelijk. Dit was in de PKB Ruimte voor de Rivier reeds gesignaleerd en is in onderzoeken in het kader van het deltaprogramma bevestigd. Het aanleggen van een hoogwatergeul bij Varik-Heesselt levert een aanzienlijke waterstanddaling op, waarmee de lange termijn opgave gerealiseerd kan worden. Over dit pakket bestaat bestuurlijke overeenstemming tussen de betrokken overheden. De gebiedsreservering bij Heesselt is daarom vervallen. Voor de genoemde Hoogwatergeul Varik-Heesselt is een nieuwe gebiedsreservering in het Barro opgenomen.
- de reservering voor de dijkteruglegging vervalt, deze maatregel die mogelijk met een aantal andere maatregelen samen ook de noodzakelijke waterstandsverlaging kan realiseren wordt hierdoor onmogelijk gemaakt, eerst zal de echte maatgevende afvoer bekend moeten zijn en daarna de hierbij behorende passende maatregelen gekozen moeten worden. Als b.v het onderzoek van Wageningen aantoont dat met kleinere maatregelen volstaan kan worden is die kleinere maatregel straks door dit besluit ons als gebied ontnomen.
- er komt een alternatieve maatregel, de geul! Dat wordt hier zeer stellig gepresenteerd, hoe verhoudt dit zich ten opzichte van het besluit van de 2e kamer om alle mogelijkheden te onderzoeken in de MIRT?
- er bestaat bestuurlijke overeenstemming tussen betrokken overheden! Heeft de gemeente Neerijnen nu nog steeds niet aan den Haag doorgegeven dat de gemeenteraad de nevengeul Varik Heesselt uit de structuurvisie Waalweelde West heeft geschrapt en heeft de minister niet begrepen dat de 2e kamer een bredere blik wenst dan de focus die er nu al ligt op de geul?
- het lijkt erop dat alles afgerond moet worden voordat wij het onderzoek van Wageningen mogen publiceren. Het zou toch van goed regeren getuigen dat je een wetenschappelijk onderzoek dat op zijn laatst medio maart gepubliceerd gaat worden meeneemt in de besluitvorming?
Waalzinnig gaat dan ook een zienswijze indienen bij deze voorpublicatie. Wilt u ook een zienswijze in dienen? Dit kan helemaal digitaal via het formulier op deze pagina u moet daar uw gegevens vermelden samen met uw zienswijze.
De door Waalzinnig gebruikte zienswijze kunt u als basis gebruiken voor uw eigen zienswijze:
Ministerie van Infrastructuur en Milieu Directie Ruimtelijke Ontwikkeling,
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Zienswijze betreffende wijziging van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening
in verband met de herziening van de Beleidslijn kust en enige andere wijzigingen.
Varik, 7 februari 2016.
Geachte minister,
Tot en met 18 februari 2016 ligt het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening
in verband met de herziening van de Beleidslijn kust en enige andere wijzigingen (hierna Besluit genoemd) ter inzage. Gedurende deze periode kan door eenieder een zienswijze worden ingediend tegen dit Besluit.
De Vereniging Waalzinnig, gevestigd te Varik, kan zich met de inhoud het Besluit niet verenigen en maakt middels voorliggend schrijven gebruik van de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze op het deel ad3 “Gebiedsreserveringen bij Heesselt en voor de Hoogwatergeul Varik-Heesselt”. In het voorliggende Besluit wordt voorgesteld om de gebiedsreservering bij Heesselt voor de voor de maatregel dijkteruglegging Heesselt te laten vervallen omdat er een alternatieve maatregel voor in de plaats komt: de maatregel Hoogwatergeul Varik-Heesselt.
Inleiding
Met de vereniging Waalzinnig (vertegenwoordigd 72 gezinnen) willen wij de ontwikkelingen betreffende de geplande hoogwatergeul in de Waal tussen Varik/Ophemert aan de ene zijde en Heesselt aan de andere zijde kritisch volgen.
Wij staan op het standpunt dat deze hoogwatergeul er alleen mag komen als deze absoluut 100% noodzakelijk is voor de veiligheid van Nederland. Maar zolang er nog onduidelijkheid is over:
- Hoe Duitsland met zijn hoogwater gaat omspringen. Als de Duitse plannen in de lijn liggen van de onlangs besloten maatregelen om land onder water te zetten en rivier verruimende projecten op te starten om de waterstand in de Rijn te verlagen en dus voor andere opties kiest dan het verhogen van dijken hebben wij in Nederland geen hoger water meer te vrezen. Alleen als Duitsland zijn dijken drastisch gaat verhogen (waarop nog niets wijst) dan kan mogelijk de waterstand bij Lobith kritische waarden gaan krijgen.
- Of er ooit de in het Deltaplan rivieren genoemde afvoervolumes gaan komen (18.000 m3/s in 2100). Hier zetten gerenommeerde wetenschappers vraagtekens bij. Bovendien verwachten experts dat Duitsland geen ingrepen gaat doen die de afvoer in Nederland veel gaat verhogen, veel steden liggen direct aan de Rijn en kunnen een hogere waterstand niet gebruiken.
Zolang dit allemaal onduidelijk is, is zelfs het plannen van een dergelijke hoogwatergeul veel te vroeg!
Bedenkingen tegen dit Besluit
- In de Tweede kamer is de Motie Smaling aangenomen. Door de gebiedsreservering voor de maatregel Dijkteruglegging Heesselt te laten vervallen worden alternatieven of combinaties van alternatieven voor een hoogwatergeul uitgesloten. In de motie wordt met klem gevraagd om innovatieve alternatieven mee te nemen bij verdere behandeling van de Hoogwatergeul Varik-Heesselt en deze alternatieven voor nader onderzoek voor te dragen bij de minister en de Tweede Kamer.
- In tegenstelling tot het gestelde in het besluit is er over de maatregel Hoogwatergeul Varik-Heesselt geen bestuurlijke overeenstemming tussen de betrokken overheden. De gemeenteraad van Neerijnen heeft tegen deze maatregel gestemd bij het vaststellen van de structuurvisie Waalweelde West en de meerderheid van de Tweede kamer heeft ingestemd met de motie Smaling (dus een bredere blik dan uitsluitend een Geul).
- De principiële vraag blijft of de hoogwatergeul die effectieve maatregel is die tot een fors waterstand verlagend effect, van 45 tot 52 cm, in de bovenstrooms gelegen gebieden zal leiden. Dit is niet wetenschappelijk onderbouwd. Hiermee is tot heden de vraag van nut en noodzaak niet beantwoord. Hier is meermaals door de bewoners van het getroffen gebied om gevraagd. Momenteel loopt er bij Wageningen University and Research Centre, in opdracht van de Vereniging Waalzinnig een onderzoek naar de wetenschappelijk grondslagen voor de aanname van 18.000 m3 per seconde. De rapportage wordt medio maart 2016 gepubliceerd.
- De dijkversterkingen in ons gebied die momenteel door het Waterschap Rivierenland ter voorbereiding is genomen kan minstens zo grote impact op de effectiviteit van de waterstand hebben.
- Voor de genoemde Hoogwatergeul Varik-Heesselt is een nieuwe gebiedsreservering in het Barro opgenomen. Gezien de bovenstaande argumenten is dit veel te vroeg in het traject. De MIRT procedure is nog niet opgestart voor de aanleg van de Hoogwatergeul Varik-Heesselt en
Tot slot: verzoek aan de Minister
Het komt de Vereniging Waalzinnig voor dat de besluitvorming rond Barro voor de genoemde Hoogwatergeul Varik-Heesselt tot op heden een louter politieke besluitvorming is in plaats van een besluitvorming die stoelt op actuele wetenschappelijke inzichten en feiten. De Vereniging Waalzinnig hecht aan een goede besluitvorming, die op lange termijn economisch en maatschappelijk verantwoord is, en niet aan een snelle besluitvorming, waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat deze de ogenschijnlijke korte termijn voordelen op de lange termijn ruimschoots teniet doet. Immers de nadelige gevolgen voor het gebied zijn blijvend.
De Vereniging Waalzinnig verzoekt de Minister dan ook om niet overhaast vooruit te lopen door het opleggen van een Barro op het gebied van de hoogwatergeul voordat er voldoende ruimte is gegeven voor grondig onderzochte alternatieven die meegenomen kunnen worden bij de afwegingen voor het al dan niet instemmen met de hoogwatergeul, die voor het betreffende gebied van de provincie en haar inwoners zulke verstrekkende gevolgen heeft. Daarnaast de gebiedsreservering voorlopig te handhaven voor de maatregel Dijkteruglegging Heesselt totdat de gehele besluitvorming rond nevengeul en alternatieven is afgerond.
Geef een reactie