De vereniging Waalzinnig is opgericht:
In oktober vorig jaar heeft een aantal verontruste inwoners van Varik de inwoners van Ophemert, Varik en Heeselt opgeroepen om hun stem te laten horen tegen de bypass tussen Ophemert/Varik en Heesselt hierop is door de inwoners in grote getale gehoor gegeven.
In slechts 3 dagen tijd heeft maar liefst een derde van de bewoners tegen de komst van de bypass gestemd. Helaas hebben college van de gemeente Neerijnen en de provincie Gelderland zich weinig aangetrokken van de mening van een groot deel van de betrokken inwoners.
Daarom zagen wij ons genoodzaakt om de krachten te bundelen en een vereniging op te richten om een kritisch geluid over de mogelijke bypass te laten horen. Graag nodigen wij ook u uit voor onze informatie bijeenkomst op 10 januari.
Argumenten tegen de geul:
- Is de geul wel noodzakelijk, Nederland weet nog niet welke ingrepen Duitsland gaat doen om de waterstand te verlagen? De geul is volgens de provincie pas in plannen voor na 2050 nodig, wie weet welke oplossingen er tegen die tijd bedacht worden? Dus zou men ook 2040 kunnen gaan kijken of de geul op dat moment nog de best mogelijke oplossing is. Ook buitendijks is nog veel winst te halen, alleen al het verwijderen van de begroeiing in de uiterwaarden is al rond 18 cm verlaging van de waterstand te realiseren (dit is nog in geen enkel plan meegenomen)
- Als de waterstand stroomopwaarts door de bypass verlaagd wordt zal er stroomafwaarts meer water komen, wat gebeurd daarmee bij de brug van Zaltbommel en bij Haaften zeker als de bypass daar, zoals het college van Neerijnen nu voorstelt, geschrapt wordt? Als je vandaag aan de dijk in Varik staat heeft de dijk nog heel veel ruimte, rij je naar Hardinxveld Giessendam over de A 15 dan zie je veel minder ruimte tussen bovenkant dijk en de rivier, je zou verwachten dat men daar echt geen extra centimeters water kan hebben.
- Hoe waarborgt de overheid de veiligheid van de leefomgeving (denk aan kwelwater, evacuatie over één brug, als het fout gaat met een dijk staat heel Varik en Heesselt binnen een zeer korte tijd volledig onder water!)
- Hoe gaat de overheid om met de financiële consequenties voor de inwoners van de streek? Denk hierbij aan waardevermindering van huizen, extra reistijd en kosten, werkgelegenheid (de kans is vrij groot dat de grootste werkgevers van het gebied de streek gaan verlaten)
- De door gemeente en provincie genoemde voordelen van de geul, waar baseert men zich op dat de waarde van huizen zal stijgen? Dat er meer werkgelegenheid zal komen? Toeristische activiteiten ontplooit gaan worden?
De activiteiten van de vereniging:
Wij willen inwoners, politiek en pers deze avond graag informeren over de toekomstige activiteiten van onze verenging.
- Argumenten vinden om de overheid te overtuigen dat de bypass niet noodzakelijk is.
- Ontwikkelen van bezwaarschriften voor gebruik door de leden, zodat leden niet zelf het juridische wiel hoeft uit te vinden.
- Als de bypass er dan toch komt invloed houden op de invulling ervan zodat er vooraf garanties gegeven worden over veiligheid, leefbaarheid, werkgelegenheid en bereikbaarheid (anders komt er straks maar één brug over de bypass)