Wij hebben aan meerdere vakmensen op het gebied van waterveiligheid in rivieren hun mening gevraagd over de hoogwatergeul (bypass) ten noorden van Varik en Heesselt. Het eerste resultaat van dit verzoek is inmiddels bij ons binnen.
Onze dorpsgenoot Cees Kooman, een gepensioneerd ingenieur van Rijkswaterstaat heeft voor ons een notitie geschreven betreffende de Bypass een mogelijk alternatief.
Beknopt de conclusies:
- de steeds genoemde 18.000m3/sec bij Lobith is geen wetenschap dit is een politieke beslissing, als deze doorvoer bij Lobith inderdaad op het hoogste politieke niveau besloten wordt dan is hier geen verweer tegen. Wij kunnen dus wel nu argumenten aandragen maar ook op andere fronten moeten wij dus argumenten vinden en hardmaken.
- De bocht in de Waal bij Varik-Heeselt is een van de scherpste bochten in de Waal en is dus inderdaad een fikse bottleneck.
- Als er inderdaad 18.00m3/sec komt is er altijd naast andere maatregelen ook dijkverhoging noodzakelijk. Over bijna de gehele lengte van de Waal zijn de dijken afgekeurd op piping.
- Voor wat betreft een hoogwatergeul Ophemert/Varik Heesselt
- blauwe varianten (met dus een groot deel van het jaar water in de geul) deze hebben te grote gevolgen voor de hoofdgeul.
- In geval van een groene (droge) variant als de dammen hoog gehouden worden is de capaciteit van de geul afhankelijk van de breedte van de in en uitlaat deze moeten dan veel breder zijn dan de geul zelf, wordt de inlaatdam laag gehouden dan zal er vaker water stromen en heeft de geul dezelfde problemen als een blauwe geul.
- Er is een flink verhoogd risico voor de inwoners van Varik en Heesselt, de faalkans van de dijken van Varik en Heesselt wordt ook nog eens groter omdat er een dubbele lengte dijk nodig is om het gebied te beschermen.
- De doorstroming van een dergelijke geul zal minder worden door scherpe bochten in deze geul.
- Er zal een opstuwingsprobleem ontstaan bij Zaltbommel-Haaften door het extra aanbod van water (dit zal ook bij alternatieven gebeuren.
- Het verlies aan hoogwaardige agrarische grond is niet wenselijk.
- Alternatief: bocht correctie, de bochtstraal van de huidige bocht in de Waal is 1500 meter, deze straal kan binnen de winterdijken vergroot worden naar 2000 meter. Dit is ook riviertechnisch een betere oplossing, deze vergroting van de bochtstraal zorgt voor minder stromingsweerstand, is beter voor erosie en sedimentatie in de bocht en ook de scheepvaart heeft er voordeel van. Helaas is deze oplossing nooit dieper onderzocht door de overheid.
De volledige tekst van de notitie: Notitie hoogwatergeul Varik nieuwe versie