Dat niet iedereen het eens is met het gevoerde hoogwaterbeleid mag blijken uit de volgende bloemlezing aan artikelen (de nieuwste artikelen staan bovenaan deze pagina):
Gastblog: dijkverlegging Brakel: (Brabantsdagblad 22 maart 2014)
De raad van Zaltbommel heeft de dijkverlegging in Brakel uit de structuurvisie Waalweelde geschrapt. Herinnerd werd aan het Debacle van Brakel, Rudie van Meurs’ verhaal over dijk, dorp en overheid. Veertig jaar later zijn er andere spelers, het verhaal blijft hetzelfde, beschouwt René Poorter. Lees meer
Opmaat Deltabeslissingen: Een raamwerk voor een tweede Deltaplan (3 maart 2014)
Minister Schultz van Haegen riep tijdens het Nationaal Deltacongres iedereen op om zo hard mogelijk mee te werken en zoveel mogelijk ideeën in te brengen voor de invulling van de deltabeslissingen, zodat er niet alleen sprake is van een dialoog, maar dat we ook echt aan de slag kunnen. Adviesgroep Borm & Huijgens combineert dan ook enkele rationele visies tot een integraal raamwerk voor een voortgaand Deltaplan, waarbij de uitgangspunten van de tweede Deltacommissie worden gerespecteerd. – Lees meer
Nog meer dijken afgekeurd na verlengde derde toetsing primaire waterkeringen (12 maart 2014)
Eind januari 2014 voldoet 1302 kilometer van 3767 kilometer aan primaire keringen niet aan de huidige norm. Nog 234 kilometer moet nader worden onderzocht. Bijna 35 procent van de Nederlandse dijken is dus onder de maat en daarmee is het aantal afgekeurde dijken ten opzichte van de vorige toetsing nog verder toegenomen. Dat blijkt uit de evaluatie van de verlengde derde landelijke toetsing primaire waterkeringen die eind januari werd opgeleverd. Wij weten het niet meer, de ene expert is van mening dat de toetsing niet juist is (zie hier) de andere expert is van mening dat het allemaal nog erger is. Lees Meer
Opmaat Deltabeslissingen: Balans zoeken tussen dijkverhoging en waterberging (18 februari 2014)
Zodra door een stijgende zeespiegel en daarmee gepaard gaande verhoogde Maatgevende Hoogwaterstanden (MHW), Rotterdam en Drechtsteden door dijkverhoging en versterking niet of in onvoldoende mate kunnen worden beveiligd, zou gedacht kunnen worden aan een tijdelijke inpoldering van deze stedelijke gebieden bij (te) hoog water. Dergelijke kritieke situaties zullen zich met name voordoen bij gesloten zeekeringen en een relatief grote rivierafvoer. Lees meer
Opmaat Deltabeslissingen: Risico’s ‘piping’ mogelijk overschat bij toetsing rivierdijken (18 februari 2014)
Uit de resultaten van het project Veiligheid Nederland in Kaart (VNK) en het rapport van de Commissie Vrijling kan worden afgeleid dat het gevaar voor ‘piping’ in het verleden is onderschat. Met de huidige toetsingsregels kunnen de risico’s op piping echter ook worden overschat. In het rivierengebied liggen dijken vaak op dikke watervoerende pakketten (WVP) die zijn afgedekt met een kleilaag. Bij een hoge rivierstand kan de waterdruk in het WVP achter de dijk zo oplopen dat de afdekkende laag openbarst. Zo kan een zandmeevoerende wel ontstaan, waarbij de stabiliteit van de dijk wordt ondermijnd (piping). Lees meer
Ruimte voor de rivier in de Noordwaard
Onderzoeksbureau Alterra zet twijffels bij de 18.000 m3 per seconde waar de overheid strak aan vast houdt, zie pagina 3 van dit artikel. Een klein deel: “De taakstelling gaat er van uit dat in Duitsland dijkverhogende maatregelen worden genomen, terwijl dit tussen Köln en Düsseldorf nauwelijks nog kan. En verder gaat men er van uit dat er langs dit traject geen rivierverruimende maatregelen genomen zullen worden. Beide inschattingen bij elkaar opgeteld leiden tot een onrealistisch hoge taakstelling. Lees meer
Veiligheid Nederlands rivierengebied onder druk: (11 februari 2014)
In de zomer van 2013 vonden extreme afvoeren in de Elbe plaats, met als gevolg dijkdoorbraken en grote materiële schade. De Deltacommissaris stelde Nederland direct gerust; een dergelijke noodsituatie zou zich in Nederland niet kunnen voordoen. De uitspraak van de Deltacommissaris was verrassend omdat bekend is dat ook de Nederlandse rivierdijken in veel gevallen niet op orde zijn. Lees meer
‘Frisse kijk op rivieren’ vraagt Deltaprogramma om pas op de plaats te maken: (5 februari 2014)
Een frisse kijk op de rivieren in de Nederlandse delta. Dat was het doel van de werkconferentie die donderdag 30 januari plaatsvond bij Royal HaskoningDHV in Nijmegen. Ruim honderd experts kwamen bijeen om te praten over klimaatverandering en mogelijke adaptatiestrategieën voor de grote rivieren. Ter discussie stond onder meer de geplande piekafvoer van de Rijn van 18.000 m³ p/s. Lees meer
Gaat Nederland al polderend onder water? (waterforum 13 januari 2014)
De keuzes die het Deltaprogramma 2014 maakt voor de dominante wateropgaven van het Nationaal Waterplan zijn verontrustend. Krijgen landelijke politici met de jaarlijkse voortgangsrapportages wel de juiste informatie voor doelmatige besluitvorming? Kritiek en bedenkingen worden gebagatelliseerd of beschouwd als een gepasseerd station. Het is zinvol om deze blijvend te toetsen aan nieuwe ontwikkelingen en niet achteraf de ontstane hiaten en verspillingen te laten onderzoeken door een dure parlementaire commissie. Lees meer
Deltaprogramma 2014, risicovol en miljardenverslindend: (Waterforum 14 augustus 2013)
Met Prinsjesdag voegt Deltacommissaris Wim Kuijken het Deltaprogramma 2014 toe aan de Miljoenennota in de hoop op goedkeuring van het kabinet. De politiek dient kritisch te oordelen en zo mogelijk een halt toe te roepen aan het Deltaprogramma 2014. Ondanks alle goede voornemens en propaganda glijdt het Deltaprogramma af naar een ineffectief miljardenverslindend infrastructureel project. Uitstel van besluitvorming is nodig in het belang van een klimaatbestendig Nederland. Niet op basis van consensus, maar op basis van vergelijkend onderzoek en feiten, moeten verantwoorde keuzes worden gemaakt. Lees meer