……….En daarom moeten Varik en Heesselt zich tegen de Hoogwatergeul verzetten:
De bijeenkomst in Toevershof op woensdag 28 september voor de bewoners van Varik en Heesselt is drukbezocht: er waren zo’n 75 mensen. Frank Millenaar, voorzitter Waalzinnig, hield een inleiding met de belangrijkste argumenten waarom Waalzinnig tegen de aanleg van een hoogwatergeul is: Varik en Heesselt worden een onveilige dorpspolder en nut en noodzaak zijn niet bewezen. We vinden het dan ook weggegooid belastinggeldgeld.
Roel During over het rapport “Legitimatie van de nevengeul voor de Waal langs Varik”
Roel During, wetenschapper van Wageningen University en Research en hoofdauteur van het rapport ‘Legitimatie van de nevengeul voor de Waal langs Varik’, heeft nog eens duidelijk gemaakt dat de wetenschappelijke onderbouwing van een te verwachten hoogwaterafvoer van 18.000 m3/s bij Lobith in 2100 zo lek is als een zeef. Bovendien stroomt in Duitsland bij een afvoer boven 14.500 m3/s het water al over de dijken heen en vervolgt zijn weg ongecontroleerd buiten de rivierbeddingen richting Zwolle Het Waterschap Rijn en IJssel maakt zich hier terecht grote zorgen over. Het planproces laat ook te wensen over! Hij eindigt met enkele aanbevelingen voor ons als dorpsbewoners: wees actief op de vier fronten (interactie, pers, politiek en juridisch) : laat je niet uiteen spelen, wees saamhorig en respecteer elkaars standpunten; werk samen om er het beste van te maken; organiseer verschillende rollen/grondhoudingen in het planproces. En als afsluiter geeft hij mee: Laat je niet gek maken!
De presentatie van Roel During vanvanavond: legitimatie-nevengeul-burgerinloopavond
Het Rapport van Wageningen Universiteit op onze website met link naar het rapport http://www.cartigny-advies.nl/waalzinnig/legitimatie-nevengeul-voor-de-waal-langs-varik/
Alternatief plan Spaargaren: http://www.cartigny-advies.nl/waalzinnig/alternatief-plan-voor-de-hoogwatergeul/
Sonja van der Arend: ‘De nevengeul van Kampvoort’. De laatste gaat over de rol van burgers bij een verzonnen Ruimte voor de Rivier project in een fictief buurtschap ergens langs de IJssel.
Sonja van der Arend, schrijver van beleidsromans en auteur van o.a. De Nevengeul van Kampvoort (een fictieve weergave van een bundeling van ervaringen uit een 10-tal ‘Ruimte voor de Rivier’ projecten langs de IJssel) had het over de liefde-haat verhouding tussen de overheid en de burgers. Dit is een ongelijkwaardige relatie, die vergelijkbaar is met een huwelijksscheiding waarbij één partij (de overheid) alle macht en middelen beheert. Toch zullen we het met elkaar moeten doen: beide partijen bestaan tenslotte uit mensen, die (meestal) goede bedoelingen hebben. Het valt echter niet mee om een goede balans te vinden tussen vertrouwen en wantrouwen. Voor de overheidsdienaren is het plannen van een hoogwatergeul gewoon werk waarvan ze ook weer afstand kunnen nemen. Burgers zijn onervaren en worden echter dagelijks en blijvend geconfronteerd met de schaduwwerking en uitwerking van de plannenmakerij van de overheid. Zijmoeten acties naast hun dagelijkse werk ondernemen. Toch vindt Sonja dat we als bewoners actief moeten worden waar mogelijk. En dat gaat verder dan alleen informatieavonden bezoeken: politiek en media beïnvloeden of actiegroepen oprichten zijn mogelijke acties. Ook in het amateurisme van de burgers schuilen krachten! Probeer als burger waar mogelijk de regie te nemen!
“Steeds vaker mogen burgers meepraten over de inrichting en uitvoering van grote overheidsprojecten. Veel minder vaak wordt in beeld gebracht hoe burgers dat eigenlijk aanpakken en beleven. Daarom schreef Sonja van der Arend een roman over, voor én met burgers die participeerden bij Ruimte voor de Rivier-projecten langs de IJssel. Het resultaat is een boeiende roman; niet alleen bijzonder leerzaam voor alle burgers die in de toekomst iets willen of moeten met burgerparticipatie, maar zeker ook goed leesvoer voor professionals.”
Boek is te koop via: http://landwerk.nl/winkel/de-nevengeul-van-kampvoort/
Jacomien Voorhorst over Veessen Wapenveld
Jacomien Voorhorst, redacteur bij Nieuwe Oogst en partner van een melkveehouder in het gebied Veessen-Wapenveld waar al een hoogwatergeul is aangelegd, vertelde hoe zij een theater stuk heeft georganiseerd met andere bewoners uit het gebied. Dit stuk had een begroting van € 60.000 dat via crowd-funding bij elkaar is gebracht. Het potje van de hoofdaannemer weg- en waterbouw, had slechts € 500 over voor dit stuk. In het theaterstuk konden veel emoties van bewoners in het gebied maar ook van bestuurders neergelegd worden. Er was heel veel belangstelling voor de voorstellingen en heeft geholpen om een stuk saamhorigheid in het gebied te herstellen.
Aan het eind van de bijeenkomst was er ruimte voor vragen uit de zaal.
Een bezoeker meldt dat inmiddels wel duidelijk is dat de geul niets met veiligheid te maken heeft. Andere argumenten spelen een rol zoals stimuleren en creëren van recreatie, nieuwe natuur en bedrijvigheid. Bovendien kost de geul 160 miljoen euro meer dan dijkverhoging.
Een andere bezoeker concludeert dat in dat geval de 18.000 m3 geen rol speelt voor de overheden. Dat blijkt wel uit het feit dat eerst de geul is gepland en pas daarna legitimatie wordt gezocht in de 18.000 m3. Dan blijft de vraag wie er het meeste verdient aan de geul.
Roel During antwoord: Dat zijn de grondverzetbedrijven door grondwinning en verkoop van waterbeheerprojecten in het buitenland. PR-projecten voor de BV Nederland zoals de geul zijn daarvoor belangrijk. Waterbeheer is immers een exportproduct. Bovendien heeft de minister een pot van 200 miljoen euro voor meekoppelkansen in heel Nederland gereserveerd. De Provincie Gelderland aast op een deel van deze pot.
‘Heeft het rapport dan nog wel wat uitgemaakt?’ vraagt een van de aanwezigen. Roel antwoord dat het rapport bekend is bij Tweedekamerleden, dat het de Duitse aanpak op de kaart heeft gezet, en dat Wageningen nu overleg heeft met mensen die de rekenmethode (het GRADEmodel) moeten verbeteren. Pas na de MIRTverkenning eind 2018 neemt de politiek de go of no go beslissing van de geul. Het rapport van Wageningen heeft zeker invloed gehad op de overheid. De minister heeft toegegeven dat het modelinstrumentarium om de afvoer in 2100 te voorspellen nog niet goed functioneert en pas in 2018 klaar zal zijn. Ook komt er betere samenwerking tussen Deltares, het KNMI en Wageningen Universiteit. Er wordt ook beter gekeken naar wat er in Duitsland gebeurt op hoogwaterveiligheidsgebied. Anderzijds heeft de minster eerder aangegeven dat zij niet van plan is om haar plannen af te laten hangen van de Duitse aanpak.
Op de opmerking dat de overheid toch al heeft beslist werd geantwoord dat dat niet zo is. Uiteindelijk moeten de Tweede en Eerste Kamer beslissen over het al dan niet aanleggen van een hoogwatergeul. De invloed van de gemeenten is in ieder geval aanwezig bij bestemmingsplannen. Vaak worden gemeenten overruled door de Provincie. Ook dat is iets wat afhangt van de opstelling van de gemeente: strijdbaar of lijdzaam. De mogelijke fusie van GNL lijkt niet van invloed op het planproces.
‘Zou de ombudsman iets kunnen betekenen voor Varik Heesselt?’ is een andere vraag. Sonja antwoord dat dit vermoedelijk niet zo is omdat de ombudsman zich niet bezig houdt met overheidsbeleid.
Jacomine vult aan dat in Wapenveld burgers individueel hebben geprocedeerd. Dat had te maken met het feit dat belangen van inwoners uiteenliepen. Als je gezamenlijk wilt procederen moet je een gezamenlijk belang hebben.
Uiteindelijk kunnen individuen, als zij het niet eens zijn met beslissingen van de overheid (bestemmingsplan wijziging, vaststellen van provinciaal inpassingsplan,..) een proces aanspannen bij de Raad van Staten. Een bezoeker meldt in dit verband dat individuele burgers inmiddels al onder druk worden gezet of worden ‘omgekocht’ door het al dan niet verlenen van aangevraagde vergunningen.
Geef een reactie