Met de vereniging Waalzinnig willen wij de ontwikkelingen betreffende de geplande Bypass in de Waal tussen Varik/Ophemert aan de ene zijde en Heesselt aan de andere zijde kritisch volgen.
Wij staan op het standpunt dat deze bypass er alleen mag komen als deze absoluut 100% noodzakelijk is voor de veiligheid van Nederland. Maar zolang er nog onduidelijkheid is over:
- Hoe Duitsland met zijn hoogwater gaat omspringen, als Duitsland net zoals nu al, land onder water zet om de waterstand in de Rijn te verlagen en andere waterstand verlagende ingrepen kiest hebben wij in Nederland geen hoger water meer te vrezen, alleen als Duitsland zijn dijken gaat verhogen (waarop nog niets wijst) dan kan mogelijk de waterstand bij Lobith kritische waarden gaan krijgen.
- Hoe de knelpunten stroomafwaarts opgelost moeten worden. Als er een bypass komt zorgt dit voor een verhoogde afvoer en er komen dus stroomafwaarts meer knelpunten. na Heesselt is het volgende knelpunt de brug van Zaltbommel en de bocht bij Haaften. Bij Haaften lijkt de daar geplande bypass al helemaal uit het programma geschrapt te zijn door de uitbreidingen bij het logistieke bedrijf van Uden.
- Of er ooit de in het Deltaplan rivieren genoemde afvoervolumes gaan komen (in 2100). Experts (zelfs topambtenaren van verkeer en waterstaat) verwachten dat Duitsland geen ingrepen gaat doen die de afvoer in Nederland veel gaat verhogen, veel steden liggen direct aan de Rijn en kunnen een hogere waterstand niet gebruiken.
Zolang dit allemaal onduidelijk is, is zelfs het plannen van een dergelijke bypass veel te vroeg!
Verder roept de politiek nu al over verwachtingen en kansen, bedreigingen ziet men niet. Hoe gaat het straks met de bereikbaarheid van Varik en Heesselt, hoeveel bruggen komen er straks over de bypass, waar komen die bruggen te liggen. Worden bedrijven die extra kosten maken hiervoor gecompenseerd? Allemaal vragen die niemand echt beantwoord.
Wat wij wel weten van andere, vergelijkbare projecten is dat de overheid zuinig is, dus als de overheid van mening is dat één brug voldoende is zullen er geen twee bruggen komen. Als de groene variant van de bypass goedkoper is zal voor deze variant gekozen worden, al kiezen de bewoners misschien wel voor de blauwe variant.
Wij zullen actief zijn zolang de overheid ons in het ongewisse laat en proberen er voor alle betrokkenen (zowel direct als indirect) het maximale uit te halen.