Het CDA Neerijnen heeft de afgelopen week onderstaand persbericht verstuurd. Wij zijn blij dat het CDA in Neerijnen een standpunt inneemt dat vergelijkbaar is met het standpunt van PVDA, Gemeentebelangen Neerijnen en Voor Neerijnen het kritische standpunt over de bypass blijft dus ook in de nieuwe raad, ongeacht welke coalitie gevormd wordt, gehandhaafd.
CDA bespreekt noodzaak nevengeul rond Varik en Heesselt
Donderdag 14 maart organiseerde de CDA afdeling Neerijnen in het MFC Huis Op Hemert een informatiebijeenkomst voor de CDA-afdelingen in de West- Betuwe en de Tielerwaard. Doel was informatie-uitwisseling tussen de lokale afdelingen onderling en CDA vertegenwoordigers in het bestuur van Waterschap Rivierenland, Provinciale Staten van Gelderland en de Tweede kamer. De vertegenwoordigers in de provincie en Tweede Kamer waren daarbij met name geïnteresseerd in over de opvattingen en gevoelens van de bevolking. Voor de raadsvertegenwoordigers van de lokale CDA-afdelingen waren het verkrijgen van kennis en inzicht in de problematiek het besluitvormingsproces en eventuele financiering belangrijke punten.
Aanwezig waren:
- Tweede Kamerlid Jaco Geurts, woordvoerder voor landbouw, ruimtelijke ordening en milieu.
- Arie Bassa, CDA vertegenwoordiger in het dagelijks en algemeen bestuur van Waterschap Rivierenland. en bestuurslid van diverse landschappelijke organisaties.
- Albert Schol, CDA-lid van de Provinciale Staten van Gelderland en daar voorzitter van de Commissie Mobiliteit, Innovatie en Economie en Lid Commissie Ruimtelijke Ordening, Water en Wonen
- Vertegenwoordigers van de lokale CDA-afdelingen.
Hieronder enkele belangrijke conclusies:
1. Het bestuur van het Waterschap Rivierenland is er nog niet van overtuigd dat aanleg van de nevengeul echt noodzakelijk is om de beoogde waterveiligheid te bereiken. Er zijn alternatieven, die nog onvoldoende onderzocht zijn. Het is goed om daar voldoende de tijd voor te nemen. Nut en vooral noodzaak moet overduidelijk zijn. Een iets langere periode voor onderzoek is gezien de ingrijpende gevolgen voor het gebied en de inwoners wenselijk. Degelijkheid gaat voor snelheid en is in het belang van alle partijen. Andere oplossingen dan het aanleggen van de nevengeul zijn aanzienlijk goedkoper en met minder ingrepen in het landschap uit te voeren. De minderkosten bedragen naar schatting ongeveer één miljard euro en bedragen dan nog ongeveer 2,6 miljard voor het gebied dat onder de zorg van waterschap rivierenland valt. .
2. Geconcludeerd werd dat in dit stadium van het onderzoek de verantwoordelijke wethouder van de gemeente Neerijnen er te snel van uit gaat dat de geul er komt. Dat geldt overigens ook voor de gedeputeerde van de provincie die waterveiligheid in haar portefeuille heeft.
3. Zowel Bassa als Schol adviseren de bewoners en ondernemers in het gebied waar de geul mogelijk aangelegd kan gaan worden geen onderhoud en verbeteringen aan woningen en bedrijfspanden uit te stellen. Ook ondernemers moeten niet van wenselijke investeringen afzien. Wanneer de geul er komt zal de marktwaarde van het vastgoed een belangrijke waarde bepalende factor zijn en worden gedane investeringen vergoed.
4. Het is belangrijk om tijdens het hele besluitvormingsproces de bevolking goed te informeren en mee te nemen in het proces.
Onderstaand treft u meer informatie aan over de waterproblematiek zoals die tijdens deze bijeenkomst op tafel kwam. Voor meer informatie kunt u bellen met ondergetekende.
Adriaan Hakkert
Lijsttrekker CDA Neerijnen
Extra informatie:
Toelichting en nadere informatie bij persbericht
Enige kwantitatieve gegevens verstrekt door de heer Bassa, lid van het dagelijks en algemeen bestuur van het Waterschap Rivierenland:
- Van het water dat via de Rijn Nederland binnenkomt, wordt tweederde via de Waal, twee negende via Rijn / Lek en 1/9 via de IJssel afgevoerd. Die verhouding blijft na uitvoering van plannen om de waterveiligheid te vergroten gehandhaafd. Afvoer via de Waal geeft de kortste verbinding naar zee. Overigens speelt bij de discussie over de waterveiligheid niet alleen een snelle en veilige afvoer van het water een rol maar ook hoe we het zoete water vast houden voor de drinkwatervoorziening en de agrarische sector en voorkomen we in het westen van het land verzilting van de bodem.
- Tot nu toe was na de laatste dijkverzwaring de norm dat de kans op overstroming zich niet vaker mocht voordoen dan eens in de 1250 jaar. Die norm wordt vanaf 2050 eens in de 4000 jaar en vanaf het jaar 2100, 10.000 jaar.
- Bij het maken van plannen voor de waterveiligheid wordt rekening gehouden met een stijging van het zeewaterpeil met 35 cm. In het westen van het land leidt dit tot een hogere rivierstand van 60 – 80 cm.
- Op het moment van de hoogste waterstand in februari 1995, toen de inwoners in onze regio moesten evacueren, bedroeg de waterafvoer 13.000 m3 per seconde. In de plannen wordt uitgegaan van een afvoercapaciteit in 2050 van 16.000 m3 per seconde en 17.000 m3 in het jaar 2100. Verdergaande klimaatveranderingen vormen de aanleiding voor het verhogen van de doorvoercapaciteit.
- De hoeveelheid aanvoer van Waalwater wordt sterk beïnvloedt door maatregelen in Duitsland. Daar zijn diverse maatregelen in voorbereiding om het water vast te houden en tijdelijk op te slaan. Belangrijk is ook dat op enkele plaatsen in Duitsland een snelle doorvoer van veel water naar Nederland – voor ons misschien gelukkig – beperkt wordt door natuurlijke barrières.
- De afvoercapaciteit van de Waal kan op drie manieren vergroot worden: Verhoging en versterking van bestaande dijken, rivierverruiming en het verleggen van dijken. Ook bij het aanleggen van een nevengeul blijft het lokaal verbeteren van de dijken nodig om piping te verminderen. Piping is het stromen van water door of onder de dijk, waardoor deze door het meenemen van zand en aarde verzwakt en uiteindelijk kan bezwijken.
- Met het verhogen, verzwaren en verbeteren van de dijken in het stroomgebied van Waal en Merwede zonder aanleg van de nevengeul om Varik en Heesselt is naar verwachting 2,6 miljard euro nodig. De kosten van een nevengeul tezamen met noodzakelijke maatregelen om piping te voorkomen komen op 3,6 miljard euro. Deze kosten komen volgens de rijksoverheid voor de helft voor rekening van Waterschap Rivierenland. Omdat heel Nederland belang heeft bij u een grotere waterveiligheid wordt dit opgebracht door alle gezamenlijke waterschappen in Nederland. Er wordt nog gediscussieerd, omdat het waterschap vindt dat de kosten volledig voor het Rijk moeten zijn.
- De aanleg van de nevengeul leidt ter hoogte van Varik tot een daling van het waterpeil van 40 cm. De dijkverlegging bij Brakel zorgt voor een lokale verlaging van 10 cm en de geplande maatregelen bij Werkendam zorgen voor een verlaging van 45 cm. Waterschap Rivierenland sluit nog niet uit dat met een samenhangend pakket van maatregelen zoals wegnemen van hindernissen in het huidige stroomgebied, dijkverhoging en verzwaring en geringe dijkverleggingen nagenoeg hetzelfde effect bereikt kan worden dan met het aanleggen van de nevengeul het geval zou zijn.
- Maatregelen om de doorvoercapaciteit te verhogen zijn wel noodzakelijk. De heer Bassa noemde enkele aansprekende gevolgen van een overstroming. In veel delen van Westelijk Nederland komt vier tot zes meter water te staan. Enkele plaatsen liggen nog lager. Diverse snelwegen en spoorlijnen staan snel onderwater waardoor ze onbruikbaar worden bij een overstroming. Daardoor kunnen de inwoners in die gevaarlijke situatie geen kant meer uit. Verder zal bij een grote overstroming de hele economie totaal ontwricht worden.
Aanvullende conclusies:
- De mogelijkheden voor inkomsten voor de regio uit de opbrengsten van waterrecreatie bij de keuze van een blauwe rivier zijn beperkt. Pleziervaart op de Waal wordt sterk gehinderd door de snelle stroming en is gevaarlijk door de drukke beroepsvaart.
- De Gelderse Statenfractie van het CDA gaat om een goed inzicht te krijgen in wat er in Duitsland gebeurt en een goede samenwerking en afstemming te bevorderen periodiek overleg plegen met de Duitse zusterpartij, het CDU, in Westfalen over de waterveiligheid in het stroomgebied van de Rijn en zijn zijrivieren en de maatregelen die aan beide zijden van de grens in voorbereiding zijn.
- De lijsttrekker van het CDA Neerijnen, Adriaan Hakkert concludeerde dat dit soort onderwerpen het belang aantonen van sterke aanwezigheid van landelijke politieke partijen in de gemeenteraden. Die hebben korte lijnen en de goede contacten met beleidsmakers bij provincie en rijksoverheid. Daardoor is vruchtbaar overleg en informatie-uitwisseling mogelijk en kan invloed uitgeoefend worden op de voor de regio of gemeenten belangrijke besluitvorming op provinciaal, landelijk en internationaal niveau.
Toelichting bij foto: Na afloop maakten de deelnemers aan de bijeenkomst een autotocht over de dijk. Zij spraken met bewoners en bekeken de ingrijpende gevolgen voor Varik en Heesselt. De lokale vertegenwoordigers wezen hun gasten op mogelijkheden om met kleine ingrepen de doorstoomcapaciteit van de Waal te vergroten.
Geef een reactie